Libros:
* Araya, R. (2000) Inteligencia Matemática. Editorial Universitaria.
* Reynolds, A. & Araya, R. (1995) Building Multimedia Performance Support Systems . McGraw-Hill , New York .
Artículos:
* Araya R. (2006) Embodied Notions of Complexity and Emergence. Presentado en:
Ciclo de Workshop y Conferencia Internacional Complejidad, Autonomía e Intencionalidad: Hacia una mejor teorización y formulación de estrategias empíricas en el marco de las Ciencias de la Cognición. * David M. Gómez, Pablo Dartnell and Roberto Araya (2006). On two mechanisms associated to learning: a mathematical point of view.
2006 IEEE Congress on Evolutionary Computation Siegler, R. S., & Araya, R. (2005) . A computational model of conscious and unconscious strategy discovery. In R. V. Kail (Ed.),
Advances in child development and behavior, Vol. 33 (pp. 1-42). Oxford, UK: Elsevier.
* Fischer, A & Araya, R. (2005). Leda Cosmides y Psicología Evolucionaria: Mente, Comportamiento y Ciencias Sociales.
Gaceta Universitaria: temas y controversias en psiquiatría , año 1 nº 2 Septiembre de 2005. * Araya, R. (2004) Improving Math Education in Chile: Standards, e-Tutoring and Multiplayer Games. Proceedings of the
APEC Seminar on Best Practices and Innovations in the teaching and learning of Science and Math. Penang, Malasia.
* Araya, R. (2004) ¿Qué significa comprender una idea matemática?
La Educ@ción, OEA .
http://www.educoas.org/portal/bdigital/lae-ducacion/136-138/ Autor de cursos on-line:
PhD en Ingeniería Eléctrica de la Universidad de California, Los Angeles. Es Profesor Titular del Instituto de Educación de la Universidad de Chile. Su investigación se centra en diseño y medición de impacto de estrategias de enseñanza y aprendizaje en Science Technology Engineering Math (STEM) integrado. Ha dirigido proyectos de educación Fondef de Conicyt, Conicyt -Academia de Ciencias de Finlandia, Banco Inter-Americano de Desarrollo (BID), la Fundación Canadiense International Development Research Centre (IDRC), y Asia Pacific Economic Cooperation (APEC). Junto a coautores ha recibdo el Best Paper Award en la 10th International Conference on Web-based Learning - ICWL 2011, en Hong-Kong, y el Best Poster Award en la 12th European Conference on Technology Enhanced Learning - ECTEL 2017, en Estonia.
PhD in Electrical Engineering from the University of California, Los Angeles. He is Professor of the Institute of Education of the University of Chile. His research focuses on the design and measurement of the impact of teaching and learning strategies in integrated Science Technology Engineering Math (STEM). He has directed education projects Fondef of Conicyt, Conicyt - Finnish Academy of Sciences, Inter-American Development Bank (IDB), the Canadian International Development Research Center (IDRC), and Asia Pacific Economic Cooperation (APEC). Together with co-authors, he has received the Best Paper Award at the 10th International Conference on Web-based Learning - ICWL 2011, in Hong Kong, and the Best Poster Award at the 12th European Conference on Technology Enhanced Learning - ECTEL 2017, in Estonia.